Розробки уроків




Тема: Другорядні члени речення. Додаток

Мета: формувати вміння розрізняти головні та другорядні члени речення; дати поняття про додаток як другорядний член речення, формувати вміння розпізнавати його в реченні, складати речення з поданими словами у ролі додатків; виховувати повагу до усної народної творчості, любов до рідної природи; розвивати логічне й образне мислення, спостережливість, культуру мовлення, память, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів.


Тип уроку: урок  вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником.
Виконання  вправи 158 (усно).
Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 63).
ІІІ. Виконання вправ на закріплення.
Робота з підручником. Виконання вправи 159 (усно).
Робота біля дошки.
Записати речення. У кожному з речень визначити  та підкреслити граматичну основу. Вказати  другорядні члени речення (усно).
Хліб з неба не падає. Без діла псується сила. Правда завжди наверх спливає. Порожній посуд здаля дзвенить. Добрий пастух своє стадо не покине.
Народна творчість.
Робота біля дошки. Записати речення, підкреслити додатки.
1. Без верби й калини немає України. У мами її діти найкращі. Не бажай синові багатства, а бажай розуму. За науку цілуй батька й матір у руку.
2. Заєць спить, та очей не жмурить. Зайця ноги носять, вовка зуби годують. Спіймав зайця за хвіст. Видно зайця по вухах. Тягли ведмедя до меду та урвали вуха, тягли ведмедя від меду та урвали хвіст.
Народна творчість.
Переписати прислів’я, уставляючи на місці крапок вибрані з довідки  слова. У записаних реченнях підкреслити  додатки.
Кожний Іван має свій … . Без нашого … вода не освятиться. Без … порожня хата.  Цікавій Варварі … одірвали. Не лякай … морем. Кожна жаба своє … хвалить. Танцювала риба з … , а петрушка з … , а цибуля з … , а дівчина з козаком!
Народна творчість.
Довідка.
План. Гриця. Кіндрата. Носа. Щуку. Болото. Раком, пастернаком, часником.
Творча робота. Скласти й записати речення, у яких подані іменники виступали б то підметом, то додатком.
Слово, стіл, Вітчизна.
Пояснювальний диктант.
Підкреслити додатки, визначити, якими частинами мови їх виражено.
1. Вітер колише трави шовкові. (П. Тичина.) Вітер коси розплітає у зорі.  Вечір в небі розкидає янтарі. (В. Сосюра.) Ніжність мені подарувала верба. (Б. Олійник.) Нічка крила опустила, ліс і поле полонила. (Г. Донець.) Душа тужить за просторами степу (О. Гончар). У фіалок очі сині закохався я. (В. Сосюра.) Любить людей мене навчила мати і рідну землю… (В. Симоненко).
2. Знову наш малий Микола став збиратися до школи. Олівця поклав він в сумку, книги, ручку, зошит, гумку, м’яч, перо, граблі, подушку, пиріжок, м’яку пампушку, ще стільця, стола і парту, і географічну карту.  Сів Микола, дума думку: «Чи усе поклав у сумку?» (За Н.Кирян.) А чи чули ви про зайця, що нічого не боявся? Лиш боявся він лисиці, а у темряві копиці, ще з рушницями людей і малесеньких дітей. Ще боявся він хрущів, ще шипшинових кущів, ще корови та сови, ще високої трави. (Л. Талалай.)
Робота з підручником.
Виконання вправи 160 (ІІ, ІІІ, письмово).
Прочитати.. Два  словосполучення увести до самостійно складених речень. Складені речення записати, підкреслити в них додатки.
Пробачте (кому?) мені                                    завдати (чого?) шкоди, жалю
болить (кому?) мені                                        зазнати (чого?) невдачі
дотримати (чого?) слова                                 зрадити (кого? що?) людину
оволодіти (чим?) знаннями                             ігнорувати (кого? що?) пораду
опанувати (кого? що?) мову                           учитися (чого?) ремесла, мови
Словник.
Ігнорувати – нехтувати, навмисне не помічати, не звертати уваги.

ІV. Підбиття  підсумків  уроку.

V. Домашнє завдання.
П. 9,  вправа 161.

Тема: Зв’язне мовлення. Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру


Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати такі текстотворчі вміння, як визначення теми й головної думки тексту, колективне складання його плану, самостійний  добір адекватних змісту виражальних засобів мови, реалізація задуму (відтворення вихідного тексту-зразка); виховувати увагу та любов до усної народної творчості, викликати захоплення такими моральними рисами, як милосердя, доброта, вірність, відповідальність; уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне й образне мислення, пам’ять, смак до влучного слова.


Обладнання: текст переказу.
Хід уроку
І. Повідомлення мети і завдань уроку.

ІІ. Підготовка до роботи над переказом (формування текстотворчих умінь у процесі роботи над письмовим переказом).
Читання тесту вчителем.
З’ясування значення вжитих у тексті переказу слів, які перебувають у пасивному словнику учнів.
Визначення теми й головної думки тексту.
Колективне складання плану тексту.
Повторне читання вчителем  тексту.

ІІІ. Письмова робота п’ятикласників на чернетках. Індивідуальне вдосконалення чорнових варіантів переказу. Переписування відредагованого тексту до зошитів (формування текстотворчих умінь у процесі роботи над письмовим переказом).

ІV. Підбиття підсумків уроку.

V. Домашнє завдання. 
Упорядкувати  переказ, перевірити грамотність написаного за словником.

Тексти для переказу

1. Легенда про Чумацький Віз
Чумацький Віз – це дівочі сльози. Старі люди розповідають таку легенду.
Колись була страшна посуха. Пересохли ставки, криниці, джерела й струмки.
В однієї дівчини занедужала мати. Узяла донька глек і пішла шукати для матері води. Три дні і три ночі блукала, а таки знайшла джерело. За півдня наточила дівчина глек і побігла додому.
Уже недалеко від села її перестріло семеро хворих людей. Почали вони благати дівчину, щоб напоїла їх. Вона дала їм напитися. Потім поставила глек на землю.  До нього підповзла собака. І її пожаліла дівчина. Напилась собака, а глек якось перекинула.
І тоді над порожньою посудиною заголосила дівчина. Сльози її піднялися угору сімома великими зірками. А далі пішов такий дощ, що напоїв землю і всіх людей. (За М. Стельмахом;  120 сл.)
·       Пояснити значення слів легенда (твір фантастично-казкового характеру про надзвичайну подію або про життя  й діяльність якоїсь особи), Чумацький Віз (назва сузір’я, яке складається з семи зірок) животіти.
·       Дібрати синоніми до слів занедужати, благати.
·       Скласти план (орієнтовний: 1. Чумацький Віз – це дівочі сльози. 2. Страшна посуха. 3. Дівчина шукає води для хворої матері. 4. Лісове джерело. 5. Дівчина напоїла семеро хворих. 6. І собаку пожаліла дівчина. 7. Заголосила над порожнім глеком  дівчина. 8. Дощ напоїв землю і людей.)
·       Написати  докладний переказ за планом.

2. Легенда про Півонію

Дівчина  Півонія мала вийти заміж, аж померла її мати. Залишилось на руках нареченої шестеро братиків і сестричок. Турботи про  малечу міцно тримали її у батьківській халупі…

Поки підростуть діти, наречений  Півонії  подався у світи. Кожного року надсилав він судженій  запитання, чи  не пора йому повертатись.
Виросли братики й сестрички. Аж тут померла старша сестра і залишила сиріт. І знову повно турбот у  Півонії...
Минали роки. Коли всіх підняла вона на ноги, послала нареченому звісточку. Днями простоювала в чеканні перед хвірткою. Юнак не йшов. Зате смерть не забарилась…
Як ховали Півонію, зявився  незнайомець. Гірко заплакав і посадив на могилі  привезений з далеких країв корінець.
Квітку, що виросла на могилі, назвали  півонією. Вона має гіркуватий запах, як  доля Півонії. (За А. Давидовим; 120 сл.)

·       Пояснити значення  виразів тримали турботи; підняти (поставити) на ноги.

·       Дібрати синоніми до слів халупа, турботи, баритися.
·       Скласти план (орієнтовний: 1. Відкладене весілля. 2. Наречений подався у світи. 3. Нове нещастя. 4. Півонія у чеканні. 5. Смерть не забарилась. 5. Що посадив незнайомець на могилі. 6. Квітку назвали півонією.)
·       Написати докладний переказ за планом.

Комментариев нет:

Отправить комментарий